Der var engang...

I starten af 1980´erne var vi en flok, der mente, det var på tide at genoplive traditionen med dilettantforestillinger i Vester Skerninge Forsamlingshus.

En del af os huskede tilbage til 60´erne. Vi huskede det som noget, der virkelig havde samlet folk om gode oplevelser.

I vores midte havde vi Gunnar Juul, som ville påtage sig instruktionen. Det var en vigtig post, at få besat,

men der var også meget andet.

- Aftale med forsamlingshusets bestyrelse, skuespillere, kostumefolk, scenefolk, i virkeligheden en endeløs række af detaljer der skulle på plads. Gunnar bestemte suverænt, hvad vi skulle spille, og så var det bare at gå igang.

Den første forestilling var Revolutionen i Revlinge. Ikke mange aktører, ét scenebillede, skuespillere optrådte i deres eget tøj, sminke var der ikke meget af, et godt lag af noget hjemmerørt, kartoffelmel i håret, hvis det ikke var hvidt nok fra naturens side.

Lyset på scenen var bare et par pærer i loftet, dækket af et par strimler papir, resten af lyset stammede fra scenens lampetter. De møbler, vi skulle bruge, blev hentet i de små hjem.

Mange skuespil i den lette genre er blevet spillet, inden vi for alvor kunne tage fat på de større opgaver.

I forbindelse med opførelsen af Annie get your gun, havde vi fået brug for en pianist.
På forunderlig vis var det lykkedes at få fat på Ole Dahl fra Fåborg.

I ti år fungerede der et fantastisk godt samarbejde mellem Gunnar og Ole, der resulterede i meget vellykkede
opsætninger af kendte musical´s. Hvem husker ikke My Fair Lady? Mange husker sikkert biblioteket.
Det var et kunstværk. Ryggene på bøgerne blev belagt med bladguld!!

Rundt omkring selve skuespillet måtte der være en bestyrelse, der holdt fast i de mange aftaler, styrede økonomien, skaffede «praktiske hænder», sørgede for presseomtaler, programmer, billetsalg og meget, meget andet. Mange har taget en tørn i bestyrelserne. Det har ikke altid været nemt, men på en eller anden måde er det lykkedes.

Og minsandten om vi ikke igen i år kommer til at stå med en forestilling, som

VESTER SKERNINGE TEATERFORENING har tryllet med.

Lisbeth Juul